Pardubice - Město se pouští do vyřešení letitého neduhu. Zastupitelstvo na svém pondělním zasedání schválilo investiční záměr propojení nadjezdu Kyjevská s ulicí Kapitána Jaroše. Po realizaci tohoto důležitého spojení se zlepší dostupnost nemocnice s většinou krajské metropole.
„V roce 2022 proběhla kompletní rekonstrukce nadjezdu v ulici Kyjevská, která byla projektována a realizována tak, aby také umožnila na severní části nadjezdu budoucí propojení nadjezdu s ulicí kapitána Jaroše,“ uvedl primátor Jan Nadrchal.
Na rychlodráze vznikne kruháč
Projekční společnost zpracovala více možností, zastupitelstvo města posvětilo návrh rady, tedy variantu se dvěma rameny na východní stranu a kruhovým objezdem na „rychlodráze“. Tento návrh se jeví jako ekonomicky i časově nejvýhodnější. Studii zpracovala společnost VECTURA Pardubice s.r.o.
„Realizace této propojovací komunikace je důležitým krokem pro lepší napojení celé oblasti Pardubiček. Tento projekt koncepčně navazuje na právě stavěný severovýchodní a plánovaný jihovýchodní obchvat. Například dojezdová vzdálenost ze sídliště Dubina do nemocnice se zkrátí na jednotky minut. Synergií je více,“ uvedl náměstek primátora Jan Hrabal, jenž má v gesci také dopravu.
Zmíněná varianta je vhodná ke zklidnění dopravy na ulici Kapitána Jaroše. „Její výhodou je brzká možnost realizace s ohledem na pozemky, které zde vlastní město nebo stát, navíc nevylučuje možné rozšíření ramen i na západní stranu, kde je situace z tohoto pohledu výrazně složitější,“ poznamenal náměstek Hrabal s tím, že studie navrhuje okružní křižovatku s průměrem 24 metrů: „Projektant dostane za úkol ji ve své další projekční činnosti prověřit.“
Bude i cyklostezka?
„V rámci dalšího projektování bude rovněž prověřena možnost přidání cyklostezky. Legální a zároveň bezpečná možnost, jak v tomto místě na kole překonat rychlodráhu a koleje, zatím neexistuje. Cyklostezka by dle studie mohla být zavěšena na konstrukci nadjezdu po jeho západní straně,“ říká Vojtěch Jirsa, člen dopravní komise rady města.
S dokončeným obchvatem dojde na rychlodráze ke snížení maximální rychlosti
Rychlodráha je nyní silnicí I. třídy s nejvyšší dovolenou rychlostí až 70 kilometrů v hodině. Po dokončení severovýchodního obchvatu by se z ní měla stát silnice II. třídy se zákazem vjezdu těžkých nákladních vozidel a nejvyšší dovolenou rychlostí 50 kilometrů v hodině.
„Nové propojení odvede část dopravy z ulic centra města, zejména ulice Jahnova, Štrossova, Dašická, Na Okrouhlíku a Karla IV.). Další odlehčení nastane především ve zmiňovaných ulicích Dašická a Ke Kamenci. Zde se vyskytuje velké množství vozidel mířících právě na nadjezd Kyjevská. Navíc je v ulici Ke Kamenci zúžený uliční profil kvůli zaparkovaným vozidlům a dochází zde k částečnému vyhýbání vozidel. Dá se předpokládat snížení intenzity vozidel v řádek nízkých tisíců za den,“ ozřejmil Jan Hrabal další výhody této propojovací komunikace. Díky kruhovému objezdu na rychlodráze tato „propojka“ odbaví i směr od hlavního nádraží.
„Pro vedení města je tato dopravní stavba velkou prioritou. Předpokládáme, že bychom mohli mít vysoutěženého projektanta v první polovině příštího roku, vlastní stavba by mohl začít v roce 2026,“ uzavřel primátor Jan Nadrchal.
zdroj: TZ Magistrát města Pardubic