Pardubický kraj - Zástupci Správy železnic představili aktuální plány příprav vysokorychlostních tratí. Nevyhýbají se ani východním Čechám. Navíc by měly mít návaznost na konvenční železniční síť.
„V oblasti Chlumce nad Cidlinou by měla být budována odbočka směrem na Pardubice, což by zkrátilo jízdní dobu z Pardubic do Prahy přibližně o dvacet minut. Na tuto část je nyní zpracována studie proveditelnosti a Správa železnic proto v této fázi seznamuje kraje s navrhovaným řešením,” představuje situaci hejtman Martin Netolický.
Důležitá je návaznost
Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše je důležité, aby bylo možné z vysokorychlostních vlaků snadno přestupovat i na ty regionální. „Pokud chceme opravdu zajistit urychlení a usnadnění dopravy i ze vzdálenějších sídel, tak je nutné, aby bylo možné poměrně snadno přestupovat z regionálních vlaků na ty vysokorychlostní a opačně. Cílem má být zvýšení konkurenceschopnosti železniční dopravy oproti automobilové. Což se nepodaří, pokud budou muset cestující složitě přestupovat mezi svým regionálním spojem a tím vysokorychlostním,“ řekl Kortyš.
Velké plány přináší velká rizika
Hejtman Martin Netolický upozornil na obavy, aby přípravou vysokorychlostních tratí nedošlo k blokaci rozvojového území měst a obcí. „Na příkladu projektu Dunaj-Odra-Labe jsme viděli, že velký ambiciózní projekt, který nakonec nebude ani realizován, zablokoval na dlouhá léta rozvoj měst a obcí. Jelikož byla vymezena poměrně široká územní rezerva, do které nebylo možno zasáhnout. Řadě obcí tato rezerva zcela zastavila možnost výstavby a tím i rozvoje,“ sdělil hejtman.
Souhlasí s ním také náměstek Michal Kortyš. „Je nutné, aby stát komunikoval všechny záměry jak s představiteli krajů, tak obcí. V regionech máme lepší znalosti potřeb občanů. Proto jsme požádali Správu železnic, aby s námi nadále všechny kroky detailně probírala.“
Z Chrudimi až do Prahy
Zástupci Pardubického kraje se v souvislosti s plány na vybudování vysokorychlostních tratí shodují na tom, že v případě napřímení trati z Hradce Králové přes Pardubice směr Chrudim, by mohly vybrané vlaky do Prahy být výchozí z Chrudimi. „Stávající řešení úvratí je velmi nešťastné. Neumožňuje prodloužení zvažovaných posilových vlaků Praha – Pardubice do Chrudimi. Cestující by se tak v případě napřímení trati do Chrudimi dostali až do Prahy za 50 minut, což je v rámci stávajícího nastavení nereálné,“ uzavřel téma hejtman Martin