Pardubice - Věděli jste, že od letošního roku všechny silnice v majetku Pardubického kraje po opravě obsahují minimálně 15% recyklované směsi. To znamená, že z povrchu původní silnice se na opravu použije část kameniva a asfaltu. Důvody jsou prosté. Jedná se o ekologické řešení, při kterém se využije alespoň část původní vozovky pro tvorbu nové. Dalším faktorem je, že se využije kamenivo, které se nemusí těžit v lomech. Posledním benefitem je ekonomická stránka věci.
„Asfaltová směs s 15 procenty recyklovaného materiálu vyjde obalovnu na výrobu levněji. Finanční úspora je asi deset procent. Cílem mé návštěvy v obalovně v Topolu bylo ověřit si, zda naše požadavky jsou v praxi dlouhodobě splnitelné, a vše funguje, jak má,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Do budoucna chce krajská samospráva postupně podíl recyklované složky v asfaltu zvyšovat. Prozatím je maximální hranicí 25 procent recyklátu ve směsi. To platí v případech, kdy v obalovnách není k dispozici paralelní sušící buben, který směs předehřívá.
„Čím více recyklujeme, tím lépe pro životní prostředí i pro nás. Bohužel nejde znovu využít povrch celé staré silnice, protože při využití recyklovaného materiálu se pečlivě hlídá chemické složení jednotlivých složek, ale do budoucna bychom se měli určitě dostat minimálně na 25 procent. Líbil by se mi samozřejmě i vyšší podíl, ale k tomu je potřeba, aby si obalovny pořídily paralelní sušící buben za 40 až 50 milionů korun. V případě instalace tohoto zařízení by výrobci potřebovali garantovaný odběr alespoň 150 tun asfaltu s vyšším podílem recyklované směsi na jednu várku. Jinak je to pro ně neekonomické,” vysvětluje Kortyš.
V budoucnu očeká celostátní debatu o tom, zda se vydat cestou ještě efektivnější recyklace. „Stát i kraje by ale měly garantovat firmám, že o tyto ekologičtější asfaltové směsi bude z jejich strany dlouhodobý zájem a navýší se finanční prostředky na opravy silnic,“ dodal Michal Kortyš.