Pardubice - V minulém týdnu proběhl v rámci stavby I/36 Pardubice: Trnová-Fáblovka-Dubina výsuv čtvrtého taktu nosné konstrukce lanového mostu přes Labe. Most se opřel o první pylon a je ve své polovině.
Přičemž se zvažovaly 3 technologie, letmá betonáž (v zadání), výstavba na skruži a postupný výsuv. Nejvýhodnější se ukázala technologie vysouvání v taktech délky 32 m. Tím se minimalizuje počet pracovních spár v konstrukci a rovněž i množství napojování předpínacích kabelů. Tato technologie vyžaduje výstavbu dočasných podpor.
Unikátní a krásný
Přestože je zakázka zadána formou Design&Build, estetickému ztvárnění je věnována mimořádná pozornost. Rozkročený pylon je velmi štíhlý – jedna stojka má průřez 1.8 x 2.2 m. Navazuje tak na ukloněné rovněž dvoulisté pilíře. Malý počet závěsů vede k transparentnosti, aby se minimalizovalo zastínění prostoru a výhledu na Kunětickou horu. Celá konstrukce je jednoduchých čistých tvarů.
Současný stav
V současné době jsou téměř dokončeny obě opěry, střední pilíř a dostavují se dočasné podpory ve druhém poli přes Labe. Vybetonován je zárodek, první až čtvrtý takt (ve druhé výrobně) o celkové délce cca 130 m, na nějž navazují stěny se spodní deskou komory (v první výrobně) v délce 32 m. Tento celek o hmotnosti cca 5500 t se v rámci výsuvu přemístí o 32 m. Hmotnost celé mostovky při posledním výsuvu bude cca 10 000 t. Prozatím bylo použito 2050 m3 betonu a 590 t výztuže.
Technické informace k mostu:
- Zavěšený most z předpjatého betonu s centrální rovinou závěsů v SDP.
- Rozpětí 122 m přes slepé rameno Labe + 135 m přes Labe (z hlediska rozpětí 135 m je to největší zavěšený most v ČR).
- Příčný řez – komora se vzpěrami – šířka celková 27.4 m, šířka komory 8.1 m, výška komory 2.4 m.
- Betonový pylon rozkročený v podélném směru mostu, výška 48.8 m nad mostovkou, 60 m nad terénem. Průřez stojky 2.2 x 1.8 m.
- Závěsy z pozinkovaných lan, typu monostrand, vedené přes pylon v sedlech. Lana vyměnitelná.
- Nízký počet závěsů – pouze 7 v jedné osnově. Vysoký počet lan v závěsech – až 169 lan/závěs.
- Mostovka je vetknutá do podpory pod pylonem. Tím se omezují průhyby od nesymetrického zatížení dopravou a eliminuje se tak potřeba stojky v jednom poli (jak je u toho typu mostů obvyklé). Nad opěrami jsou mohutné příčníky, které mj. zajišťují tuhé podpory pro dilatační závěry. Na opěrách je mostovka uložena na ložiskách. Ložiska jsou permanentně tlačena (nikdy nevznikají tahy).
- Předpětí – mostovka je podélně a příčně předepnutá. Množství předpínací výztuže potřebné ve stavebních stavech nepřekračuje potřebu v definitivním stavu. Podélné předpětí se stykuje v pracovních sparách (vždy ½ celkového množství). Příčné předpětí je uloženo v plochých kanálcích, aby optimálně působilo po výšce průřezu.