Pardubice - V létě roku 1998 se v pardubické městské hromadné dopravě objevila na tehdejší dobu naprostá novinka - vozidla umožňující nástup a výstup bez překonávání schodů. Mezi autobusy a trolejbusy se schody, které se od 80. let vzhledově příliš nezměnily, vypadalo osm nových nízkopodlažních autobusů francouzské výroby s označením Renault Citybus 12M (někdy též uváděné jako Renault-Karosa) jako naprosté zjevení.
Pořizovací cena nových vozidel byla proti dříve dodávaným autobusům výrazně vyšší. Středněpodlažní Karosa B 931 v roce 1997 stála 3 121 470,- Kč, zatímco za jeden nízkopodlažní Renault v roce 1998 zaplatil Dopravní podnik 5 545 250,- Kč.
Zpátky do historie městské hromadné dopravy
Na přelomu srpna a září roku 1998 bylo do provozu zařazeno prvních 8 nízkopodlažních autobusů. Novinkou, která byla se zařazením těchto autobusů také spojená, byl nový jednotný vzhled vozidel Dopravního podniku města Pardubic, nazývaný „rychlé pruhy“.
Tajemný fantom bez původu
V prosinci téhož roku přibyl ještě jeden autobus, jehož původ zůstane pravděpodobně již navždy neznámý. Některé zdroje tvrdí, že se jednalo o autobus neodebraný Dopravním podnikem hlavního města Prahy, tomu ale neodpovídalo jeho výrobní číslo, i když jeho provedení se od vozů dodávaných do Prahy příliš nelišilo, a to včetně červeno-bílého zbarvení, které však bylo ještě před nasazením do provozu změněno na pardubickou bílou.
Od nízkopodlažních autobusů až k bezbariérovým
Všech devět vozů zařazených v roce 1998 ještě nebylo vybaveno výklopnou plošinou pro nástup invalidního vozíku, tato vozidla tedy byla označována pouze jako nízkopodlažní. Od roku 1999 byly dodávány autobusy s manuálně ovládanou plošinou, později označované jako bezbariérové. Autobusů Renault Citybus bylo v letech 1998 až 2001 zařazeno celkem 20.
V letech 2003 až 2005 je následovaly modernizované autobusy Irisbus Citybus, které se na první pohled od Renaultů příliš neliší, drobnou změnou v jejich konstrukci ale bylo odstranění jednoho schodu v zadních dveřích, tyto vozy tedy byly již plně nízkopodlažní. Tato úprava ale naopak způsobila, že některé sedačky jsou dostupné pouze po překonání poměrně vysokých stupňů v interiéru vozidla, i když v uličce a prostoru mezi jednotlivými dveřmi se výškové stupně nenachází.
Vozy dodávané od roku 2007 prošly dalšími úpravami a faceliftem a nesly označení Citelis, od roku 2009 do roku 2014 pak bylo v tomto provedení zařazeno celkem 22 autobusů poháněných stlačeným zemním plynem.
Dvacet let v provozu
Odstavování Citybusů začalo v roce 2015, i když některé z nejstarších vozů do provozu příliš nezasahovaly už delší dobu. Nyní, 25 let po zařazení prvního nízkopodlažního autobusu, zůstává nadále v provozu jeden vůz Renault a dalších 6 vozů Irisbus (a jeden další je dlouhodobě v opravě). Přesto, že proti Karosám působily tyto vozy chatrným dojmem a předpovídalo se, že zdaleka nemohou vydržet tolik, podařilo se nízkopodlažním Citybusům tyto pochybnosti vyvrátit, některé z nich vydržely v provozu bez generální opravy více než 20 let.
Kompletní jízdní řád najdete v naší fotogalerii.