ČR, Svitavy - Česká pošta uzavírá z ekonomických důvodů k 1. červenci v České republice tři sta svých poboček bez náhrady. Výjimkou nejsou ani Svitavy, kde ze tří poboček zůstane pouze jedna. K tomuto kroku přistupuje pošta kvůli klesající poptávce po tradičních poštovních službách, která se za posledních pět let snížila o 40 %. Na této skutečnosti má největší podíl digitalizace, díky níž lze řadu služeb zařídit v on-line prostředí, nikoli osobní návštěvou pošty.
Obyvatelů Svitav se tedy tato transformace dotkne také. Z původních tří poboček zůstane ve městě pouze jedna, v městské části Svitavy-Lány. V rozhodování o tom, které pošty zůstanou a které nikoliv, hrálo roli několik parametrů - klientská návštěvnost, počet uskutečněných transakcí či ekonomická rentabilita provozu. Zároveň se dbalo na zajištění klientského komfortu. Rozhodovala tedy také velikosti provozovny, počet umístěných přepážek, bezbariérový přístup nebo možnosti parkování. Z výše uvedených důvodů rozhodlo vedení České pošty o zachování pobočky v ulici Větrná. Zbylé dvě pobočky ve městě ukončí k 30. červnu svůj provoz.
Vyjednávání starostů nepomohlo
Ke zrušení došlo i přes intenzivní snahu, kdy starosta města David Šimek společně s dalšími starosty Pardubického kraje vyjednával s vedením pošty o zachování více poboček. Česká pošta byla ovšem v této záležitosti velmi striktní. V drtivé většině případů tak bude ve městech velikostně podobných Svitavám (kolem 20 000 obyvatel) nově v provozu pouze jedna pošta. Stejně tak se s jednou poštou budou muset smířit obyvatele větších měst, jako je Šumperk, Blansko, Kutná Hora nebo Chrudim.
Aktuálně jediná pošta ve městě je otevřena ve všední dny od 8 do 18 hodin. Její služby ale také můžete využít v sobotu od 8 do 12 hodin. Od České pošty je garantováno, že v době špičky bude vždy otevřeno všech sedm přepážek, které by klienty měly stihnout obsloužit. Tři budou určeny pouze pro poštovní služby, jedna pro Czech POINT, dvě pro služby ČEZ a jedna speciální pro bankovní služby. Pokud by kapacita nebyla dostačující, což na základě statistik vedení pošty neočekává, je možné vnitřní prostor rozšířit ještě o další přepážku.
Česká pošta také vlastní parkoviště s 11 parkovacími místy, které je vyhrazeno pro klienty pošty, o čemž nově informuje dopravní značka. „Dovolujeme si požádat obyvatele, aby po otevírací dobu pošty parkoviště využívali pouze při návštěvě pošty,“ upozornila vedoucí svitavské pobočky Jana Müllerová.
Pošta Partner+ je pro obce drahou službou
Často se mluví o možnosti zavedení dalších poboček ve městech v režimu Pošta Partner+. Taková pobočka ale není provozována Českou poštou a náklady na její provoz tedy připadají na provozovatele. Ve Svitavách se proto prozatím o jejím zřízení neuvažuje.
„Kromě měsíčních výdajů potřebných na mzdy, pronájem, energie a podobně je nutné zaplatit jednorázově také poplatek za vybavení a zaškolení personálu ve výši 85 tisíc korun, měsíčně navíc 50 tisíc za přístup do systému. Přitom předpokládaná odměna za provedené úkony je 34 tisíc. Za těchto opravdu nevýhodných podmínek službu pro stát určitě dělat nechceme. S vedoucí svitavské pošty ale budeme situaci měsíčně vyhodnocovat, a pokud by byla kritická, můžeme o případném zřízení Pošty Partner+ začít jednat,“ dodal starosta David Šimek.