Pardubice - Správa železnic na svých webových stránkách vydala prohlášení, ve kterém se ohrazuje vůči aktuálně rozšířenému, přesto chybnému tvrzení, že železniční trať v Pardubicích nebyla zabezpečena. Staniční zabezpečovací systém byl v době nehody v provozu a trať byla zabezpečena.
Stanice Pardubice byla předána cestujícím k plnému využívání 31. května, a to v souvislosti se zavedením nového jízdního řádu od 9. června. Přesto však v železničním uzlu nadále probíhají dokončovací práce. Z tohoto důvodu se uzel stále nachází v režimu stavby.
Jaká jsou současná pravidla
Staniční zabezpečovací zařízení, jímž se řídí návěstidla, ale standardně fungovalo.Tři čtvrtiny tratí, vyjma tratí se zjednodušeným řízením dopravy, se na území ČR řídí dle zcela totožného principu jako aktuálně v Pardubicích, tedy rychlostí do 100 km/h a podle návěstidel. Systém vyžaduje součinnost v podobě respektování návěstidel strojvůdcem.
Jak funguje národní vlakový zabezpečovač
Národní vlakový zabezpečovač je nainstalován na čtvrtině sítě a z hlediska komunikace s lokomotivou je pasivním systémem. Přenáší informaci z návěstidla do kabiny strojvůdce, nedokáže kontrolovat rychlost a nedokáže kontrolovat nedovolené projetí návěstidla STŮJ.
Co dokáže evropský vlakový zabezpečovač
Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) je aktuálně nainstalován na zhruba 1 000 km sítě a bude se dále rozšiřovat podle Národního implementačního plánu. Výhradní provoz začne 1. ledna 2025. Jde o aktivní systém, který automaticky zastaví vlak, pokud strojvůdce nerespektuje návěst STŮJ, tedy projede na červenou. Stejně dokáže zasáhnout při překročení nejvyšší traťové rychlosti.