Pardubice - V minulém týdnu se u vchodu na most Červeňák objevilo několik zákazových značek a nakonec i betonové zdi u obou vstupů. Ploty zde nejsou poprvé. Ty z kari sítí ale vždy do pár dní někdo rozebral a most zůstal přístupný. Po poslední prohlídce stavu mostu odborníci varují před rizikem propadu středního dílu konstrukce, proto vedení města přistoupilo k ráznějšímu zatarasení cesty.
„Most Červeňák je velmi starý, pochází z období, kdy se při podobných stavbách používalo svářkové železo. Objekt o třech polích je tvořen ocelovými příhradovými konstrukcemi s ocelobetonovou dolní mostovkou. První a třetí pole mostu jsou totožné. Druhé pole mostu je s největším rozpětím, od ostatních polích se liší základními rozměry příhradové soustavy. Ze statického hlediska se jedná o tři prostá pole, o celkové zatížitelnosti přitom rozhodoval nejslabší prvek a ten bohužel dopadl špatně,“ vysvětlil náměstek pro dopravu Jan Hrabal.
Most neunese sám sebe
Rozhodující pro konečný verdikt byly především koroze prutů u styčníků a tím způsobená špatná statika mostu. „Předpokládá se, že spodní stavba a založení mají vyšší zatížitelnost než nosná konstrukce. Rozhodující pro konečné posouzení bylo korozivní oslabení prutů v rozhodujících styčnících u druhého pole. Oslabení vybraných styčníků dosáhlo takové úrovně, že nelze nosnou konstrukci druhého pole považovat za staticky bezpečnou, a to i bez působení nahodilého zatížení. Při současném stavu nelze vyloučit kolaps druhého pole nosné konstrukce v jakémkoli okamžiku,” dodal Hrabal.
Pohyb pobyt na mostu je tedy velmi nebezpečný, proto odbor dopravy okamžitě zajistil osazení obou stran mostu bariérou proti vstupu osob a doplnění značkou, která vstup chodců zakazuje. „Toto rozhodnutí mě mrzí, ale je bohužel nutné s ohledem na bezpečnost. Další kroky budeme řešit v návaznosti na připravovanou celkovou revitalizaci přírodního parku Červeňák,“ ujistil Hrabal, že tento stav mostu není konečný.