Pardubický kraj - Od tohoto pondělí se dálnice D35 začíná dále rozšiřovat. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu sedm kilometrů dlouhého úseku Ostrov - Vysoké Mýto v Pardubickém kraji. Součástí úseku je stavba tunelu Homole dlouhého 800 metrů. Práce na obou stavbách potrvají do roku 2026. Až bude dálnice D35 hotová, měla by se spolu s dálnicí D11 stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1.
„Dnešní den je velmi významný pro Pardubický kraj. Zahajujeme dvě stavby, které navazují na zprovozněné úseky. Dálnice D35 je jednou z nejdůležitějších staveb, která se aktuálně realizuje nejen v Pardubickém kraji, ale v celé České republice. To, že se postupně blížíme k vytouženému cíli, to jest k realizaci dálnice až do Mohelnice, považuji za velmi důležité. Dálnice odkloní osobní a tranzitní dopravu ze silnice I/35 a z měst jako Vysoké Mýto či následně Litomyšl a usnadní život všem řidičům nejen ve východních Čechách,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Stavbu dalších přivaděčů k dálnici brzdí finance
Zmínil také stavbu přivaděčů k budované dálnici. „S panem ministrem Kupkou debatujeme o výstavbě dalších přivaděčů k dálnici. Na ně nám stát dal v roce 2017 celkem 2,7 miliardy korun, ale tato částka je nyní zcela nedostatečná. Došlo k razantnímu růstu cen materiálu i prací, takže se projekty výrazně prodražily oproti tehdejším předpokladům. Nyní v rámci naší společné iniciativy hledáme cestu, jak vše dokončit a já doufám, že se nám to podaří,“ řekl hejtman Netolický.
Trasa úseku Ostrov – Vysoké Mýto navazuje na předchozí úsek D35 Časy–Ostrov, po němž se jezdí od prosince 2022. Součástí bude šest mostů a čtyři ptačí zábrany. Napojení Vysokého Mýta je navržené jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, který ŘSD buduje od konce loňského roku.
Stavba tunelu Homole
Tunel Homole, na jehož výstavbu probíhalo samostatné výběrové řízení na zhotovitele stavby, se bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu použije zhotovitel takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodu, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu. ŘSD už takto stavělo tunel Panenská (se 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v ČR), Lochkovský tunel na Pražském okruhu i tunel Valík na D5.
„Nerazí se celý profil tunelové trouby razícím zařízením v kuse, ale po částech. Díky tomu tak lze postupovat jednak rychleji, jednak využít horninu a její tlak jako nosný prvek zpevňující celou stavbu,“ popsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Do šesti let z Pardubicka do Olomouce po dálnici
Příprava D35 za poslední roky výrazně zrychlila. Nyní vše směřuje k tomu, že bude hotová do šesti let, kdy propojí východní Čechy s Olomoucí. „Výstavbu této dálnice považuji za jeden z nejdůležitějších úkolů pro ŘSD. Intenzita dopravy ve východních Čechách je opravdu vysoká, města jsou přetížená tranzitní dopravou. Tím, že dálnice zatím není dokončená, trpí hlavně lidé v městech a obcích u silnice I/35. Díky dálnici se výrazně sníží dopravní zátěž ve městech a obcích,“ uvedl Radek Mátl.