Pardubice - Pardubické základní školy letos zapojily své žáky do rozhodování o tom, jak zlepšit prostředí, ve kterém každý den tráví čas. Každá škola měla k dispozici finance z participativního rozpočtu a samotné děti určovaly, co jim ve škole chybí, co by jim udělalo radost nebo co by přispělo k lepšímu využití přestávek a volného času.
„V letošním roce jsme školám dali částku 15 tisíc korun, o jejímž využití rozhodují přímo děti. Žáci ukázali, že když dostanou příležitost rozhodovat, volí smysluplné a praktické změny, které podporují pohyb, spolupráci, odpočinek i celkovou pohodu ve školách. Není to jen o nákupech vybavení, ale hlavně o tom, že si žáci sami určují priority, učí se spolu rozhodovat a vidí konkrétní výsledek své volby. Vidíme, že děti velmi dobře vědí, co jim chybí, a dokážou se shodnout na projektech, které zlepší atmosféru ve škole. Letos hlasovaly nejčastěji pro relaxační zóny, sportovní vybavení a místa, která podporují nejen pohyb, ale i vztahy mezi žáky,“ uvedl 1. náměstek primátora Jakub Rychtecký, který má na starosti oblast školství a rozpočtu.
Mezi realizovanými nápady jsou například velké hrací prvky pro děti na ZŠ Benešovo náměstí, sportovní sada s basketbalovými koši, míči a boxovacími pytli na ZŠ Bratranců Veverkových nebo relaxační lavice v budově ZŠ Dubina. Na dalších školách vznikají čtecí a odpočinkové zóny se sedacími vaky, vyřezávané lavičky nebo nově vybavené chillout místnosti, které si žáci sami navrhli jako prostor pro klid i společná setkávání.
„Velký zájem byl také o sport. Na několika školách si děti odhlasovaly nový ping-pongový stůl nebo fotbálek. Na ZŠ Štefánikova byl díky participativnímu rozpočtu pořízen už třetí ping-pongový stůl, což škole umožnilo otevřít nový kroužek stolního tenisu. Ten se okamžitě setkal s velkým zájmem dětí a stal se jedním z nejvyužívanějších volnočasových aktivit ve škole,“ doplnil náměstek Jakub Rychtecký.
Prostředky mířily i do venkovních prostor – například v Ohrazenicích vznikly nové stojany na kola a koloběžky a odpočinkový koutek pro žáky prvního stupně. Další školy pořizovaly vybavení do relaxačních zón, sedací soupravy či čtecí koutky. V některých případech školy základní částku doplnily vlastními prostředky, aby mohly projekt dokončit v širším rozsahu.





