ČR - Stále populárnější akce „Suchej únor" představuje, podle ekonomů, stále větší problém pro prodejce alkoholu. Ať už se jedná o hospody či hypermarkety.
"Kvůli existenci akce, při níž se Češi na celý druhý měsíc roku (a někteří i na déle) vzdávají konzumace alkoholických nápojů, přicházejí totiž prodejci alkoholu o stále méně zanedbatelnou část svých tržeb. Letos lze jejich ztrátu způsobenou akcí „Suchej únor" vyčíslit na zhruba půl miliardy korun," vyčíslil ztráty prodejců ekonom Lukáš Kovanda.
Podle organizátorů „Sucháče" se do akce v uplynulých letech zapojila zhruba desetina dospělé populace v ČR, v přepočtu na 700 tisíc lidí. Letos se hodlá zapojit dokonce až pětina, ukazují průzkumy.
Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor" a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit. Takovou úspěšnost potvrzují za osm dosavadních ročníků i sami organizátoři kampaně.
"Za alkoholické nápoje lidé v obchodech v Česku podle nejnovějších dat Eurostatu – za rok 2021 – utratili 99,7 miliardy korun ročně. Loni to odhadem bylo poprvé v historii přes 100 miliard korun, přibližně 105 miliard korun. To je přibližně 12 tisíc korun v přepočtu na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o přibližně 1000 korun na osobu," uvedl ekonom.
Akce „Suchej únor" se ovšem budou účastnit spíše ti konzumenti alkoholu, kterým relativně více záleží na životosprávě, pročež i jejich konzumace alkoholu je i bez akce „Suchej únor" podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 800 korun, nikoli 1000 korun.
"Pokud tito lidé dodrží „Suchej únor" jako v minulých letech i letos, připraví prodejce alkoholu po celé ČR během právě začínajícího letošního února o mírně přes 500 milionů korun. To plyne z toho, že 630 tisíc účastníků „Sucháče", kteří akci úspěšně zvládnou, si tím pádem „odpustí" výdaje za alkohol v průměru 800 korun, tedy dohromady za 504 milionů korun. Ve skutečnosti tato suma skutečnou ztrátu od prodejce alkoholu o něco podhodnocuje, neboť výdaje za alkohol rok od roku rostou, i kvůli inflaci. Ta například loni činila v případě alkoholických nápojů 3,2 procenta. Navíc rok od roku roste popularita akce Suchej únor, takže letos jsou nejen vyšší ceny alkoholu – tedy potenciálně vyšší ztráty pro prodejce, i pokud by kvůli „Sucháči" neprodali přesně ten samý objem alkoholu jako loni –, tak i vyšší počet účastníků akce. Lze tedy počítat se ztrátami pro prodejce čítajícími více než půl miliardy korun," zhodnotil situaci Kovanda.
Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze na základě údajů z minulých ročníků předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část letošního února. Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol zhruba poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor", jedná se o dalších zhruba 34 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.
"Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor" i během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 84 tisícům osob. Ještě více lidí zřejmě logicky vydrží alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připraví prodejce alkoholu počínaje březnem až do konce letošního roku v souhrnu o dalších zhruba 200 milionů korun," vysvětlil Lukáš Kovanda.
Sečteno, podtrženo, „Suchej únor" letos prodejce alkoholu připraví o bezmála 750 milionů korun.
Radovat se z akce, ale naopak můžou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké „nealko".