Pardubice - Pardubice i v letošním roce pokračují v podpoře pohybové gramotnosti dětí a ve snaze rozvíjet jejich přirozený vztah k pohybu. Program Trenéři do škol dostává další prostor na základních školách ve městě.
„Do projektu Trenéři do škol se v letošním roce zapojilo již 11 základních pardubických škol, konkrétně 29 tříd druhého ročníku. Díky spolupráci s místními sportovními kluby mohou žáci zažít výuku tělesné výchovy pod vedením zkušených trenérů, kteří společně s učiteli vytvářejí inspirativní, pestré a hravé hodiny zaměřené na zdravý pohyb. Tento model tandemové výuky přináší nové podněty nejen dětem, ale i pedagogům, a napomáhá k větší atraktivitě školního sportu. Děti si díky tomu sportování více užívají a učitelé zase získávají inspiraci pro vlastní výuku. Velmi si vážíme pozitivních ohlasů především od samotných dětí, pedagogů a ředitelů. Právě jejich nadšení je pro nás tou nejlepší zpětnou vazbou. Z rozpočtu města jsme na náklady spojené s odměnami pro trenéry a sportovní pomůcky do škol v rámci projektu uvolnili 1,4 milionu korun a já věřím, že v příštím roce se nám podaří zapojit ještě více škol,“ shrnuje 1. náměstek pro oblast školství, sportu a rozpočtu Jakub Rychtecký, který se jedné z hodin na Základní škole Pardubice-Polabiny, Družstevní osobně zúčastnil. „Nadšení a zaujetí dětí bylo obrovské a z hodiny tělocviku odcházely úplně nadšené,“ konstatuje Rychtecký.
Program Trenéři do škol vznikl jako reakce na dlouhodobě klesající úroveň fyzické zdatnosti dětí a jejich vztahu k pohybu. Jeho cílem je vytvářet v dětech vztah k pohybu, zlepšovat jejich pohybovou gramotnost a zároveň podporovat učitele tělesné výchovy formou tandemové výuky s trenéry ze sportovních klubů. „Každá hodina má pevnou strukturu a je přizpůsobena věku i pohybovým schopnostem dětí. V pardubických školách jsme se zaměřili na druhé ročníky, protože prvňáčci se ještě ve škole rozkoukávají a zvykají si na nové prostředí. Druháci už se ve škole cítí jistěji a právě v tomto věku je potřeba v dětech budovat zdravý vztah ke sportu a pohybu. Kombinují se prvky z různých sportů – od rytmiky, míčových her, úpolových sportů, přes gymnastiku až po základy atletiky – a dbá se na rozvoj klíčových pohybových dovedností, jako je rovnováha, koordinace, orientace v prostoru či správné držení těla. Hodiny bývají navíc propojovány s dalšími předměty, například prvoukou či přírodovědou, což podporuje mezioborové myšlení dětí,“ objasňuje náměstek Jakub Rychtecký.
Díky zapojení trenérů z pardubických klubů se děti seznamují se sportem zábavnou a inspirující formou. „Do projektu se nám podařilo zapojit trenéry ze sedmi pardubických klubů. Jakýkoliv nábor a propagace konkrétního klubu je zakázána, cílem není nábor, ale pozitivní vztah a radost z pohybu. Tomu odpovídá i jednotný dress code, do kterého jsou trenéři oblečeni. Současně je projekt přínosný i pro samotné pedagogy, kteří získávají nové impulzy a rozšiřují si obzory o metodické přístupy v oblasti sportovní výchovy. Spolupráce s pardubickými školami a skladbou rozvrhů tělesné výchovy funguje velmi dobře. Pravidelné vyhodnocování a metodické vedení je součástí systému, který v programu funguje na celorepublikové úrovni,“ pochvaluje si spolupráci s pardubickými školami koordinátor projektu pro krajské město Jaroslav Novák, který je sám trenérem tance.
Projekt je v Pardubicích financován městem. V loňském školním roce jej radnice pilotně ověřila na třech základních školách a letos jej rozšířila již do většiny škol, které město zřizuje – konkrétně na jedenáct z osmnácti. Radnice plánuje projekt postupně rozšířit i do dalších škol.