Pardubický kraj – V pondělí 11. srpna byly zahájeny stavební práce na rekonstrukci silnic na dvou místech v Pardubickém kraji.
Odstartovala oprava více než dvoukilometrového úseku krajské silnice II/363, která vede intravilánem obce Pomezí u Poličky. Rekonstrukce přinese bezpečnější a kvalitnější povrch vozovky, lepší odvodnění a delší životnost celé komunikace. Hotovo má být v prosinci letošního roku.
Silničáři zahájili rekonstrukci části krajské silnice II/363 od křižovatky s III/3632 až po konec značení obce Pomezí u Poličky. Celková délka opravovaného úseku je 2,2 kilometru. Šířka vozovky zůstane zachována, vymezena bude zvýšenou obrubou nebo zpevněnou krajnicí.
„Práce začnou odfrézováním starého asfaltového povrchu v jednotné tloušťce sedmi centimetrů. V místech, kde je konstrukce vozovky nedostatečná, proběhne sanace včetně výměny zeminy v aktivní zóně podloží do hloubky 40 centimetrů. Poté silničáři položí nové asfaltové vrstvy – podkladní i krycí – z asfaltových betonů,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Rekonstrukce se bude částečně provádět jako kompletní obnova konstrukce vozovky a částečně jako oprava poškozených krajů, kde se objevily vyjeté koleje nebo rozpad povrchu.
„Silnice v Pomezí je důležitou spojnicí mezi Poličkou a okolními obcemi. Investice do její opravy zlepší bezpečnost a pohodlí všech řidičů i místních obyvatel. Zároveň se snažíme minimalizovat dopravní omezení, aby práce co nejméně zasáhly každodenní život v obci. Pardubický kraj investuje do opravy přibližně 38,4 milionu korun, obec do výstavby chodníku 5,4 milionu korun a svazek obcí do opravy vodovodu cca 13 milionu korun s DPH. Všechny tyto akce proběhnou z důvodu časové i finanční úspory společně a budou zhotoveny jedním dodavatelem,“ sdělil Ladislav Valtr.
Použita bude technologie, která zajistí dlouhou životnost povrchu i při rostoucí zátěži dopravy. „Rekonstrukce vychází z podrobného průzkumu konstrukce zpevnění a podloží, který byl proveden před zahájením prací. Po jejím dokončení získá úsek silnice moderní povrch odpovídající současným dopravním nárokům,“ doplnil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Práce si vyžádají úplnou uzavírku a průjezd umožněn pouze dopravní obsluze, složkám IZS a autobusům.
Oprava silnice III/3055 v úseku mezi hájovnou a Vysokým Chvojnem
V pondělí začala také oprava silnice III/3055 v úseku mezi hájovnou a Vysokým Chvojnem. Kromě nového povrchu dojde k obnově propustků, úpravě odvodnění a zlepšení bezpečnostních parametrů. Akce navazuje na opravu jiného úseku z minulého roku.
Letošní oprava se týká úseku silnice III/3055 v celkové délce 5,3 kilometru. „Komunikace je v současnosti ve špatném technickém stavu – vozovka vykazuje síťové poruchy krytu vozovky s lokálními výtluky a deformacemi, příčné sklony jsou nevyhovující a nezpevněné krajnice často zcela chybí nebo jsou propadlé. Zásadní změnou projde i systém odvodnění. Kromě obnovy a vyčištění propustků dojde k pročištění příkopů před a za vtokovými a výtokovými částmi, čímž se výrazně zlepší odtokové poměry. Příkopy se však nebudou hloubit plošně – kvůli ochraně kořenových systémů okolních stromů bude jejich reprofilace probíhat jen tam, kde to bude nezbytně nutné,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
„V rámci stavby dojde k odstranění asfaltobetonového krytu v celé délce trasy. Následně se technologii recyklace bez pojiva promelou a doplní konstrukční vrstvy tak, aby bylo možné vyrovnat příčné sklony. Celkové náklady na stavbu činí 22,9 milionu korun s DPH s tím, že práce by měly být hotové do konce letošní stavební sezony,“ sdělil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Silnice bude bezpečnější
„Zachováme stávající trasu i šířkové uspořádání s výjimkou bezpečnostních úseků. Technický stav vozovky i odvodnění si však vyžádaly komplexní přístup – nejen nový povrch, ale i opravy krajnic, obnovu propustků a další zásahy, které zlepší bezpečnost provozu na tomto úseku silnice. V místech s nevyhovujícím příčným sklonem nebo tam, kde to vyžadují normy, bude komunikace rozšířena v oblouku až na 5,5 metru s novými krajnicemi šířky 1,5 metru,“ řekl hejtman Martin Netolický. Celá oprava proběhne s ohledem na životní prostředí a okolní krajinu. „Díky nové konstrukci vozovky a odvodnění dosáhneme výrazného prodloužení životnosti komunikace. Součástí prací je také obnovení svislého i vodorovného dopravního značení.,“ vysvětlil ředitel krajské správy silnic Zdeněk Vašák.
Už v minulém roce Pardubický kraj opravil cca 1,8 kilometru silnice III/3055 na kterou nyní navazuje. „Tato oprava začala v polovině října roku 2024 a trvala necelé dva měsíce. Práce probíhaly za úplné uzavírky a celkové náklady dosáhly 16 milionů korun včetně DPH. Oprava výrazně zlepšila průjezdnost a bezpečnost na frekventované trase mezi Holicemi a Borohrádkem,“ dodal Ladislav Valtr.