Pardubice - Po měsících příprav se rozbíhá jedna z největších investic města. Most Kapitána Bartoše, který spojuje Polabiny s centrem krajské metropole, se dočká nové moderní podoby, bude kapacitnější a bezpečnější.
Ihned po podpisu smlouvy se sdružením Společnost pro Most Kpt. Bartoše, tvořené firmami Stavby mostů a.s. (člen skupiny VINCI Construction CS), Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. a MDS Projekt s.r.o. se naplno rozeběhly přípravné práce.
„Začíná důležitá stavba, která posouvá město k lepšímu. Nový vylepšený most Kapitána Bartoše je jednou z klíčových investic této dekády a má obrovský význam pro dopravu i budoucí rozvoj Pardubic. Byla to dlouhá a náročná příprava, do které jsme od začátku šli s jasným cílem. Teď přichází chvíle, kdy se všechno to plánování začíná měnit v realitu,“ říká primátor města Jan Nadrchal.
Jedním z důležitých kroků bylo úvodní koordinační jednání, toho se zúčastnili zástupci města, investora, zhotovitelského sdružení i dalších dotčených organizací jako například zástupci integrovaného záchranného záchranného systému nebo dopravního podniku. Most bude stavěn metodou design and build, která propojuje projektování a samotnou výstavbu. Tento způsob klade větší nároky na spolupráci, ale umožňuje větší flexibilitu v celém průběhu stavby. Zhotovitelské konsorcium představilo technická řešení i jednotlivé etapy výstavby.
„Naší prioritou je udržet dopravní spojení mezi centrem a Polabinami. Proto v první fázi vznikne dočasné mostní provizorium, na které bude moci dopravní podnik vrátit trolejbusy a autobusy. Všechno plánujeme tak, aby lidé co nejméně pocítili omezení, která jsou s takovou stavbou spojená,“ říká náměstek primátora Jan Hrabal, jenž má v gesci dopravu i investice.
Stavbě předchází nezbytná příprava území a koordinace s dotčenými organizacemi. Do doby, než vznikne provizorní přemostění, bude na stávajícím mostě pokračovat kyvadlový provoz. Omezení se mohou dočasně dotknout i cyklistů, vždy ale s cílem zajistit bezpečný pohyb na obou březích řeky.
„Společnost pro Most Kpt. Bartoše intenzivně pracuje na veškeré dokumentaci, aby mohla být zahájena výstavba mostního provizoria, které bude umístěno na západní straně mezi mostem a produktovodem. Třípólové mostní provizorium by mělo být postaveno v první polovině roku 2026, na to naváží práce na výstavbě nového mostu,“ poznamenal Jan Hrabal.
Jakmile bude provizorium v provozu, začne demolice původní konstrukce. Nový most bude mít délku téměř 115 metrů a šířku 16 metrů. Na východní straně vznikne prostor pro kombinovaný chodník a cyklostezku, na západní straně třímetrový chodník. Mezi obrubníky zůstane sedmimetrová vozovka pro auta.
„Most Kapitána Bartoše považuji za místo, které zná každý Pardubák. Teď dostává šanci vypadat a fungovat tak, jak si dnešní Pardubice zaslouží,“ dodal primátor Jan Nadrchal. Stavba potrvá do roku 2028.
Parametry nového mostu:
Délka mostu: 114,88 m
Délka nosné konstrukce: 101,64 m
Délka přemostění: 96,88 m
Rozpětí polí: 18,54 + 61,80 + 18,54 m
Volná šířka mostu: (16,00 m) mezi zábradlím
Šířka průchozího prostoru chodníku: 6,00 m na východní straně + 3,00 m na západní
Šířka vozovky mezi obrubníky: 7,00 m
Šířka nosné konstrukce: 18,00 m
Šířka mostu: 18,00 m
Šířka mezi zábradlími: 16,00 m
Nosná konstrukce je řešena jako spojitá ocelová trámová konstrukce se dvěma trámy na vnějším okraji nosné konstrukce. Trámy jsou vzájemně spojeny ocelovými příčníky se spřaženou železobetonovou mostovkou.
Podélné trámy tvoří parapetní nosníky s proměnnou výškou. Výška podélných trámů je 1,30 m na koncích nosné konstrukce, 2,60 m nad mezilehlými podporami. V polovině hlavního pole nejvýše 2,50 m. Výška a tvar podélných trámů je navržena dle statického působení nosné konstrukce v podélném směru. Mostní objekt je navržen jako samostatná mostní nosná konstrukce prostě uložená na krajních a mezilehlých podporách.