Pardubický kraj - V příštích letech by na trati číslo 024 vedoucí z Ústí nad Orlicí až do polské Wroclawi mohly opět jezdit rychlíky. Celá trať by se navíc prodloužila až do Gdaňsku. O dalších záležitostech v oblasti železniční dopravy, ale například i o splavnění Labe z Pardubic do Hamburku jednal hejtman Martin Netolický s náměstkem ministra pro dopravu Janem Sechterem.
„Rychlíky na trati 024 již několik let nejezdí, jsem proto rád, že by se sem v budoucnu mohly vrátit. Případné prodloužení trasy do Gdaňsku je pro nás určitě pozitivní zprávou,“ uvedl hejtman Netolický. Předmětem jednání byl i nový systém řízení dopravy ECTS, který by měl postupně nahradit asi dvacet různých národních systémů vlakových zabezpečovačů, a umožnit tak vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích. „Evropský vlakový zabezpečovací systém se dotkne i trati vedoucí Pardubickým krajem, v této souvislosti proto připravujeme modernizaci vozidel. Od roku 2023 by zde mělo jezdit 11 nových vozů Stadler RS1,“ vysvětlil Martin Netolický.
Kromě železniční dopravy včetně jejího mezinárodního propojení a možnosti podpory kombinované dopravy se řešila také vodní doprava. „S panem náměstkem jsme hovořili také o splavnění Labe z Pardubic do Hamburku v návaznosti na sjednanou dohodu s Německem o labské vodní cestě. Z tohoto kontextu vzešla debata i směrem k projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Pan náměstek mě ubezpečil, že se ještě celý projekt vyhodnotí ze všech hledisek včetně trasování Pardubickým krajem,“ uvedl hejtman Netolický. Podle Jana Sechtera se ještě před rozhodnutím o vodním koridoru musí pečlivě zvážit všechny přínosy i rizika projektu, jakož i kritéria ekonomická a ochrany životního prostředí.