ČR - Amazon, Google, Facebook, Booking.com a další internetoví giganti se musí podřídit unijnímu zákonu o digitálních službách, který vstoupil v platnost 25. srpna 2023. Cílem nové legislativy EU je boj proti šíření nenávisti na internetu a dezinformacím.
Základním principem nového nařízení je zásada, že vše, co je zakázáno v reálném světě, by nemělo být povoleno ani online. Text určuje pravidla, která stanoví odpovědnost digitálních platforem za to, co se na nich šíří, a za blokování nedovoleného, zakázaného a škodlivého obsahu, například rasistických útoků, dětské pornografie, dezinformací, prodeje drog či padělků.
Nová pravidla musí dodržovat všichni online zprostředkovatelé, kteří nabízejí zboží, obsah nebo služby spotřebitelům z EU. Nyní se povinnost vztahuje na 17 největších online platforem a vyhledávačů, které měsíčně používá více než 45 milionů Evropanů. Patří mezi ně Alibaba, AliExpress, Amazon, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, vyhledavač a další služby a aplikace Googlu, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, YouTube, Zalando nebo Bing. Ostatní subjekty se zákonu musí podřídit nejpozději od 14. února 2024.
Všechny tyto firmy a internetové stránky či vyhledavače musí uživatelům nabízet možnost snadného upozornění na nevhodný obsah. Po nahlášení má být takový obsah okamžitě odstraněn nebo zablokován. Prodejní portály, jako jsou Airbnb nebo Amazon, musí lépe sledovat prodejce, jejichž nabídky zprostředkovávají, a lépe informovat spotřebitele.
Nový zákon o digitálních službách vyžaduje také větší transparentnost. Platformy proto musí jasně formulovat a komunikovat svá pravidla pro regulaci obsahu a umožnit uživatelům snadno zjistit, zda je jejich účet zablokován nebo pozastaven. Kromě toho jsou povinni objasnit fungování algoritmů, které používají k personalizaci reklam a nabízet uživatelům obsah nesouvisející s jejich profilem. Cílem je narušit informační bubliny. Obří internetové společnosti, které mohou ovlivnit ekonomický a demokratický život země, musí také analyzovat systémová rizika, která každý rok vytvářejí, nebo poskytnout své algoritmy příslušným vnitrostátním orgánům, upozornila francouzská spotřebitelská organizace UFC-Que Choisir.