Pardubický kraj - V prosinci loňského roku se mohli řidiči poprvé svézt po nové dálnici D35 v téměř 15kilometrovém úseku Časy-Ostrov. Stavba trvala čtyři roky, stála přes 3,2 miliardy korun bez DPH.
ŘSD by chtělo v letošním roce projekt oficiálně ukončit kolaudací. K získání potřebného razítka je však nutné povolení hygieny, které bude záviset na výsledcích měření hluku z provozu.
V obcích u dálnice D35 v úseku Časy-Ostrov proto bude letos na jaře a na podzim odborná firma provádět na celkem osmi místech celodenní měření hluku. Výsledky se musí vejít do hygienického limitu, který pro denní provoz činí 60 decibelů, v noci pak 50 decibelů. Pokud by došlo k překročení těchto hodnot, muselo by ŘSD s hlukem z dálnice začít něco dělat, například stavět protihlukové stěny. ŘSD však neočekává, že by výsledky měření měly být výrazně odlišné od hlukové studie.
Starostové dotčených obcí mohou místa pro měření hluku v obcích sami navrhnout podle podnětů občanů a znalosti okolí, nebo nechat změřit hluk v bodu určeným ŘSD, které vždy vybralo nejbližší budovu od tělesa dálnice. K měření by mělo dojít na jaře a podzim letošního roku, ideálně už v dubnu. Zařízení bude umístěno na budovách po 24 hodin mimo svátky, víkendy a další klidové dny, aby výsledky co nejvíce odpovídaly skutečnému provozu z dálnice.
„Za mě je ideální, aby se pro měření vybraly dny, kdy panují z hlediska občanů naprosto nejhorší možné podmínky. Abychom zjistili, jak to vypadá s hlukem v ty nejhorší možné dny, protože ty budou místní samozřejmě pociťovat nejvíce a na základě objektivních faktů pak jednat. Evidujeme například stížnosti na hluk z přejezdu aut přes dilatační spáry na mostech či hluk z vlaků, který se odráží od mostovky. Takže jsem na výsledky sám zvědavý. Nicméně u Rokytna podobné měření v minulosti proběhlo a ukázalo se, že i přes stížnosti obyvatel nedošlo k porušení hygienických limitů. Výsledky z měření potvrdily závěry hlukové studie. Dálnici provozuje ŘSD, ale občané to samozřejmě řeší i s námi, takže jsem rád, že mohu být od počátku součástí celého procesu a sledovat další vývoj,“ uvedl Michal Kortyš, náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu.