Pardubický kraj - V Podlažicích, které jsou součástí města Chrast, v pondělí odstartovala kompletní rekonstrukce mostu. Práce probíhají za úplné uzavírky, hotovo má být v září.
„Most je ve špatném technickém stavu a další odklady by znamenaly riziko pro dopravu i bezpečnost. Proto jsme se rozhodli pro kompletní rekonstrukci. Celkové náklady na realizaci dosáhnou 18,2 milionu korun s DPH,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Most projde zásadní přestavbou. „Opraví se nejen samotná nosná konstrukce, ale i spodní stavba, tedy pilíře a základy. Součástí rekonstrukce je úprava vozovky v délce 75 metrů včetně napojení na stávající silnici na obou stranách. Na předmostích bude stará vozovka odstraněna a položena nová, z asfaltobetonu. Vyřešena bude izolace, odvodnění, chodníky i zábradlí. Vše bude nahrazeno novými prvky podle současných standardů. Významná část prací se bude týkat i spodní stavby, která bude vyčištěna, doplněna a podle potřeby opravena,“ popsal náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Před zahájením prací byl proveden průzkum, který ověřil polohu inženýrských sítí. V průběhu rekonstrukce bude ještě probíhat doplňkový diagnostický průzkum – ten může upřesnit další kroky podle reálného stavu konstrukce.
„Rekonstrukce mostu v Podlažicích je nutná. Budeme pracovat na obnově izolace, vyrovnávací betonové vrstvy, odvodnění, budou osazeny chráničky pro kabely. V korytě pod mostem opravíme poškozenou kamennou dlažbu a na žádost Povodí Labe doplníme další dlažbu v dnové části toku,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Rekonstrukce mostu navazuje na již provedenou opravu silnice II/358 v průtahu Podlažic, která proběhla v roce 2023. Celkové náklady na stavbu činily 11,6 milionu korun s DPH.
Most v Podlažicích je důležitou součástí místní dopravní infrastruktury. Jeho oprava zlepší bezpečnost a prodlouží životnost celé konstrukce. Práce by měly skončit nejpozději v září.
Objízdné trasy
Objízdná trasa pro osobní dopravu a linkové BUS je vedena po silnicích:
Podlažice – III/358 26 – Chacholice – III/358 27 – II/358
Objízdná trasa pro nákladní dopravu je vedena po silnicích:
Chrast – II/355 – Horka – Silnice – Hlína – Louka – Dřeveš – II/306 – Mokrýšov – Prosetín – Skuteč – II/358 – Přibylov – Podlažice
Kraj do mostů investuje stamiliony
Pro Pardubický kraj je zlepšení stavu mostů jednou z priorit. V současné době probíhá například rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích a na začátku května začala také stavba zbrusu nového mostu v Řečanech nad Labem, na jehož financování se polovinou podílí Státní fond dopravní infrastruktury.
„Investice do mostů patří mezi ty vůbec nejnákladnější. Jsou ale také nutné, a proto každoročně dáváme peníze na jejich rekonstrukce. Nejde přitom jen o tyto dvě velké stavby, ale o mnoho dalších. V minulém roce jsme opravili například dvojici mostů v Mněticích, opravený je také památkově chráněný mostek v Semaníně, v Nových Hradech nebo v Pohránově. Vloni skončila i náročná rekonstrukce mostu na Křižanovické přehradě, kvůli které se přehrada musela částečně upustit,“ dodal Valtr.