ČR - Dobrou zprávu i pro českou ekonomiku oznámil v pátek 25. března eurokomisař Timmermans, místopředseda Evropské komise odpovědný za klimatickou politiku. Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově neutrální.
Podle Timmermanse Brusel nalezl shodu s Berlínem ve věci „budoucího využití e-paliv v automobilech“.
E-paliva představují jeden z druhů syntetických paliv. Vyrábějí se za využití oxidů uhlíků a zároveň také vodíku z obnovitelných zdrojů elektrické energie. Při jejich výrobě dochází k zachycení zhruba stejného objemu oxidu uhličitého, nutného k jejich produkci, jako který se následně uvolní do ovzduší jejich spálením. Celkový dopad na životní prostředí je tedy uhlíkově víceméně neutrální.
Dnes oznámená dohoda se dá interpretovat i tak, že Brusel Berlínu ustupuje. Německá vláda totiž v porovnání s loňskem letos zásadně pozměnila svůj postoj k zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Ještě loni na podzim s ním rámcově souhlasila. K nelibosti Bruselu však tento svůj postoj letos změnila, zejména pod vlivem rostoucích rozporů v rámci německé vládní koalice.
Evropská komise je nyní podle Timmermansových slov připravena učinit nezbytná legislativní opatření, aby do nové úpravy zahrnula klasifikaci automobilů se spalovacími motory na e-paliva jakožto uhlíkově neutrálních.
Jedná se o příznivou zprávu nejen pro německý, ale také český autoprůmysl. Výroba aut se spalovacími motory tak totiž bude moci být – coby ekonomicky rentabilní – zachována i po roce 2035, byť jistě v dosti odlišné podobě oproti dnešku. Česko představuje světovou velmoc ve výrobě aut právě se spalovacími motory. Takže dnes dohodnuté opatření zmírní potenciální šok, který by české ekonomice mohl přinést až příliš ostrý řez v podobě nástupu elektromobility bez alternativy zachování možnosti výroby aut se spalovacími motory. (zdroj Lukáš Kovanda)