Česká Třebová - Úplně poprvé je v těchto dnech na českých železnicích k vidění vodíkový vlak od společnosti Alstom. Během předváděcí jízdy zastavil i v České Třebové, kde se s ním seznámili také zástupci Pardubického kraje, a to včetně náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše.
Vodíkový vlak je jednou z možností, jak nahradit dieselové lokomotivy na lokálních tratích a zvýšit ekologii železniční dopravy. „V Pardubickém kraji máme vytipované dvě tratě, kde by vodíkový vlak mohl jezdit. Jedná se o tratě, nad kterými z části nevedou troleje a musí být obsluhovány dieslovými lokomotivami, které nejsou ekologické,“ uvedl Michal Kortyš.
Jedná se například o regionální trať mezi krajským městem a Havlíčkovým Brodem. „Jednáme o tom, kde by mohla vzniknout čerpací stanice nejen pro vlaky, ale případně také pro autobusy. Z tohoto pohledu se zdají ideální Pardubice, kde by případně vodíkový pohon mohla využívat i vozidla dopravního podniku. Tato jednání jsou ale v začátcích, podobně jsme na tom i se Správou železnic,“ sdělil Kortyš.
V současné době, kdy se řeší závislost Evropy na ruských surovinách, představuje vodíkový pohon jednu z možností, jak se z ní vymanit. Vodíkové vlaky jsou navíc ekologické, jednou ze zásadních výhod provozu tohoto typu vlaku jsou nulové emise.
„Nejvyšší rychlost tuzemských vlaků je 160 kilometrů v hodině, ale to je rychlost, které lze dosáhnout pouze na koridorech. Na regionálních tratích se touto rychlostí ani nejezdí,“ dodal Kortyš. Dojezd na jedno naplnění je pak téměř tisíc kilometrů.
Vodíkové vlaky jsou oproti dieselovým lokomotivám velmi tiché. Mají také vysokou tažnou sílu, takže se mohou používat pro těžké soupravy. Rychlejší je potom jejich rozjezd. „Vodíkové vlaky jsou možnou budoucností železniční dopravy na tratích v Pardubickém kraji. Cestujícím zajistí pohodlnější a příjemnější jízdu, a občanům v blízkosti tratí zase čistší vzduch,“ poznamenal Kortyš.
Výrobcem vodíkového vlaku, který nese název Coradia iLint, je společnost Alstom, která v těchto dnech pořádá předváděcí jízdy a prezentuje technologii i v celé řadě dalších měst v České republice. Společnost jedná se Správou železnic o možném nasazení vlaků a vybudování plničky. Výroba vlaku trvá přibližně dva až tři roky od jeho objednání.