ČR - ČSOB a Policie ČR varují před zvýšenou aktivitou kybernetických zločinců, která se v předvánočním čase ještě stupňuje. Statistiky lámou rekordy už nyní, jen do října evidují policisté víc než 15 tisíc kyberzločinů. Na aktivity kybernetických podvodníků upozorňuje nová preventivní kampaň Volač a Klikač.
„Digitální bezpečnost patří k prioritám skupiny ČSOB v péči o klienty. Na investice do bezpečnosti a prevence vynakládáme ročně stamilióny korun, ale před zákeřnými kyberpodvodníky se nemůže bohužel ukrýt nikdo. Jsou organizovaní, stále profesionálnější a naprosto bez zábran, takže lze čekat jejich útoky ve zvýšené míře zejména před Vánoci. Nejlepší prevencí jsou obezřetnost, a informovanost. Cílem naší nové společné kampaně s Policií ČR je zvýšit úroveň znalostí a naučit lidi základní pravidla efektivní obrany,“ říká Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.
Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9518 a před deseti lety pouze 2195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.
„Počty online podvodů neustále narůstají a je tedy daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý z nás a je jenom na nás, jak na to budeme připraveni. Navíc značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“ doplňuje Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.
ČSOB a Policie ČR společně připravili preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor.
„Základní pravidla jsou velmi jednoduchá. Chceme naučit lidi, aby si před každým kliknutím na odkaz v SMS zprávě nebo v emailu či před zodpovězením otázky volajícímu sami položili dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Není to náhodou Volač nebo Klikač? Banky nikdy nepožadují citlivé osobní informace nebo data o účtech nebo platebních kartách, protože své klienty znají,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB. Podle něho je v případě nejistoty a pochybností je nejlepší vždy kontaktovat přímo klientská centra bank, která fungují nonstop a jejichž pracovníci si s takovou situací dokážou poradit.
Podvodné navolávání (Volač)
Podvodníci se často vydávají za pracovníky bank a dokonce i policisty. Zneužívají neznalost a důvěřivost občanů a snaží se klienty bank vystrašit a zmanipulovat. Cílem pachatelů je vylákat z poškozeného citlivé údaje či ho donutit k bankovním převodům, nebo dokonce výběrům hotovosti a následnému nákupu kryptoměny. Nepodceňujme pachatele. Jejich jednání je nesmírně manipulativní a přesvědčivé. Za poslední dva roky, co se tímto projevem ve větší míře setkáváme, jsme zaznamenali více jak 1000 případů. V některých jednotlivých případech jdou škody až do milionů korun.
Pachatelé se také snaží pod různými legendami vylákat i vzdálený přístup do našeho počítače, či mobilního telefonu. Mohou se vydávat za pracovníky bank, investiční poradce, nebo třeba pracovníky technické podpory.
Velmi vysoké škody zaznamenáváme také u případů, kdy lidem falešní investiční poradci přes telefonáty nabízejí možnost výhodné investice bez rizika, ale vše může být jen fikce a následky jsou často fatální. Nenechte se zlákat na přehnaně výhodné nabídky. Investujte s rozumem a raději u zavedených společností.
Podvodné odkazy (Klikač)
Pachatelé se snaží pod různými legendami nalákat poškozené na webové stránky, které jsou prakticky k nerozeznání od těch pravých. Vždy proto dávejme pozor, kam zadáváme své citlivé a přihlašovací údaje. Zde je velmi důležité být obezřetný a vše raději ověřit jinou cestou.
„Digitální bezpečnost patří k prioritám skupiny ČSOB v péči o klienty. Na investice do bezpečnosti a prevence vynakládáme ročně stamilióny korun, ale před zákeřnými kyberpodvodníky se nemůže bohužel ukrýt nikdo. Jsou organizovaní, stále profesionálnější a naprosto bez zábran, takže lze čekat jejich útoky ve zvýšené míře zejména před Vánocemi. Nejlepší prevencí jsou obezřetnost, informovanost a nebát se zeptat. Cílem naší nové společné kampaně s Policií ČR je zvýšit úroveň znalostí a naučit lidi základní pravidla efektivní obrany,“ říká Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.