Pardubický kraj - Dva covidové roky silně ovlivnily segment turistiky i v Pardubickém kraji. Podnikatelé v cestovním ruchu znatelně pocítili odliv turistů v minulých dvou letech z důvodu lockdownů a dalších hygienických opatření.
Státní kompenzace pomohly k přežití podnikatelům převážně v hotelových a stravovacích službách, někteří ale byli nuceni propouštět či snižovat počet zaměstnanců, které je velmi složité nabrat zpátky. Navíc pro mnohé z bývalých pracovníků je po této zkušenosti obor cestovního ruchu a služeb nejistý a přešli jinam. Současná inflace a vysoké ceny energií a dalších vstupů nyní podle radního Pardubického kraje pro cestovní ruch Alexandra Krejčíře restart tohoto odvětví ještě poněkud zpomalí.
Hitem je Králicko
„Náš kraj nemá mnoho větších turistických ubytovacích kapacit, podle kterých se u nás počítá návštěvnost v cestovním ruchu. Je spíše místem, kam lidé jezdí na výlety, na jednorázové oblíbené akce, do menších penzionů a do soukromého ubytování. I to má své kouzlo,“ řekl Alexandr Krejčíř. „Předpokládáme, že v letošní letní sezóně budou v návštěvě našeho kraje převažovat domácí turisté a turisté z blízkých trhů, hlavně z Polska, Německa a Slovenska. Nejnovější turistický cíl na Dolní Moravě – Sky Bridge 721 – však láká i turisty ze vzdálenějších destinací, jak ukázaly první týdny provozu a enormní zájem novinářů ze zahraničí. Velká návštěvnost této atraktivity má už nyní viditelný multiplikační efekt a zvyšuje se návštěvnost i turistických cílů v blízkosti, jako je například Králická pevnostní oblast, město Králíky nebo klášter Hedeč,“ dodal radní.
Oceňované noviny i turistický web
Oživení cestovního ruchu podporuje Pardubický kraj marketingově, prostřednictvím Destinační společnosti Východní Čechy a destinačních společností v turistických oblastech. „Vydali jsme oblíbené Turistické noviny pro Východní Čechy, budeme lákat turisty prostřednictvím online kampaní na sociálních sítích a podobně. Pravidelně zveme naše i zahraniční novináře a influencery, připravujeme soutěže a účastníme se různých veletrhů a dalších akcí,“ uvedla Alena Horáková, ředitelka Destinační společnosti Východní Čechy.
Oficiální turistický portál Pardubického kraje www.vychodnicechy.info byl letos opět oceněn 1. místem za nejlepší turistickou prezentaci v kategorii "kraje a regiony" v rámci soutěže Zlatý erb 2022. „Portál je pro nás nejdůležitější marketingový nástroj při propagaci regionu a těší nás, že ocenění získává v této soutěži pravidelně od roku 2007. Vzhledem k tomu, že ocenění nejvyšší získal ve všech posledních třech letech, tak to je hattrick. Věřím, že nadále bude bodovat nejen v této soutěži, ale zejména u lidí, kteří plánuji trávit dovolenou a volný čas v našem regionu,“ komentoval výsledek Alexandr Krejčíř.
Památky i výlety do přírody
Oblíbeným cílem výletů jsou určitě památky UNESCO – zámek Litomyšl a Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem. Návštěvníci se pozvolna vrací i do dalších zámků a hradů, trendem jsou také individuální výlety do přírody a pobyty v ní. K tomu přispívají i dotační programy na podporu budování infrastruktury v cestovních ruchu, pro podporu bezbariérového cestovního ruchu a na podporu činnosti a provozu turistických informačních center. Do podporovaných aktivit dotačního programu je zařazena i podpora budování tzv. stellplatzů – stání pro obytné automobily se zázemím. Podpora značení turistických tras a mobiliáře na nich je již tradiční aktivitou Pardubického kraje.
V kraji roste bezbariérový cestovní ruch
„Provozovatelé cestovního ruchu využívají naše programové dotace pro budování infrastruktury na drobná vylepšení svých zařízení. Pro tento rok jsme ale přišli s pilotním samostatným titulem pro bezbariérový cestovní ruch. Tyto dotace využily letos tři subjekty v celkové výši téměř 600 tisíc korun, a to Autokemp Buňkov na rekonstrukci sjezdu do vody, Město Lanškroun na bezbariérovost tras u lanškrounských rybníků a Město Choceň na bazénový zvedák na koupališti. Příští rok počítáme s navýšením dotace do tohoto titulu, protože vidíme, že je o něj velký zájem,“ informoval Alexandr Krejčíř.