Česko - Letošní hlavní stavební sezóna pomalu končí. Za rok 2023 bude zprovozněno celkem 70,2 kilometrů silnic a dálnic.
V roce 2024 se k užívání otevře rekordních 147,1 kilometrů komunikací. V letech 2023 a 2024 se zároveň má zahájit dohromady dalších 236,4 kilometrů staveb.
„Pokračujeme v rekordní výstavbě dálnic a silnic I. třídy, ve dvou letech se nám podaří otevřít k užívání celkem 133,5 kilometrů úseků dálnic a 83,8 kilometrů obchvatů měst a přeložek silnic. V souhrnu obou let pak zahájíme 173,7 kilometrů dálnic a 62,7 silnic I. třídy,“ vypočítává ministr dopravy Martin Kupka.
Pokud se celková bilance rozpočítá na jednotlivé roky, pak v tom letošním přibyde k dálniční síti 15,4 kilometrů dálnic, v roce 2024 to ale bude již 118,1 kilometrů. U silnic I. třídy je to letos 54,8 kilometrů, v roce 2024 pak 29 kilometrů.
„Do provozu půjdou v příštím roce dlouhé dvaceti až třicetikilometrové úseky dálnic jako je pokračování jihočeské D3, dokončení písecké dálnice D4 a na Moravě úseky dálnic D48 u Bělotína a Frýdku-Místku nebo D55 v úseku od Babic až k Bzenci. Zprovozněno bude také pět staveb Velkého městského okruhu v Brně, obchvat Jaroměře nebo Mošnova. Letos ještě otevřeme jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu a obchvat Bludova,“ dodává ministr Kupka.
Rok 2024
Pro další stavební sezónu je v plánu zahájit až 93,1 kilometrů dálnic, jako je dokončení jihočeské D3 od Kaplic nádraží k Nažidlům, další dva úseky karlovarské D6 nebo tři úseky chomutovské D7. „Pokud vše půjde podle plánu, pak bychom mohli začít s výstavbou šesti úseků dálnice D35 v délce 35,7 kilometrů. Tato paralelní spojnice Čech a Moravy se stane nejvíce rozestavěnou českou dálnicí. Velmi očekávaná je také pokračování ve výstavbě Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v délce 12,6 kilometrů,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
U silnic I. třídy je možné začít se stavbou 47 kilometrů projektů. Konkrétně jsou to dva úseky silnice I/20 u Českých Budějovic, obchvat Náchoda, Plas, Sezemic nebo východní obchvat Bruntálu.