Česká republika - Zkracování doby denního světla, déšť a mlhy – to vše v tomto období zvyšuje riziko dopravních nehod, které souvisí se sníženou viditelností.
Vzhledem k výše zmíněnému by řidiči měli pozorněji sledovat pohyb chodců i cyklistů v silničním provozu a snížit rychlost vozidla v případě mokré vozovky či zhoršené viditelnosti. Chodci a cyklisté si zase měli uvědomit, že jejich cesty do práce či školy a zpátky domů se velmi často odehrávají za tmy a šera. Měli by proto dbát na to, aby byli pro své okolí dostatečně viditelní.
„Všichni jsme si během léta navykli na luxus dlouhých dnů plných světla. Mnoho lidí si pak na podzim neuvědomuje, že do práce či do školy a zpět domů se už nepohybují za úplné viditelnosti, ale naopak za tmy či šera. Pro řidiče není nic horšího, než když neosvětleného chodce či cyklistu zahlédne na poslední chvíli, v takových případech to může samozřejmě skončit i fatálně. Povinností řidiče na druhé straně je zpomalit při zhoršené viditelnosti a na mokru,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Reflexní prvky by měly být samozřejmostí. Pro cyklisty platí povinnost mít světlo
Ze zákona platí pro chodce povinnost být vybaven reflexními prvky v případě, že se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky tam, kde není veřejné osvětlení. Je však rozhodně žádoucí být těmito prvky vybaven i například v případě, že jdete brzy ráno do práce po spoře osvětlené silnici směrem na zastávku, zkrátka kdykoliv, kdy váš řidič nemusí vidět tak dobře, jako za bílého dne.
Pro cyklisty dále platí povinnost, mít za snížené viditelnosti, tedy nejen za tmy, ale i za šera či deště, bílé světlo vpředu a červené světlo vzadu.